Home Nieuws Expert Deurne: "Samen maken we de winkel sterk"
Expert Deurne: "Samen maken we de winkel sterk"

Artikel StarsUitgeknipt: een persartikel waar we nog steeds trots op zijn, zo trots dat we het u als bezoeker van onze site niet willen onthouden. Onderstaand verhaal werd een jaar geleden gepubliceerd in "Stars", het vakblad voor de Experts van Nederland.
Enne..... wat toen gold geldt nu nog steeds!

Je hebt van die winkels, die hun omzet op peil houden hoe hard het ook spookt in de markt. Eén van die winkels is Expert Deurne. Geen gigant met een uitzonderlijk assortiment of een gefortuneerd klantenpakket, maar wel een opvallend gemoedelijke winkel met dagelijks behoorlijk wat aanloop. “De trein loopt hier verschrikkelijk hard. Sinds 2000 is de omzet met 30% gestegen”, vertelt één van de eigenaren Bert van Asten. De sleutel tot dit succes? “Het klantencontact en het probleemoplossend vermogen van ons team. Het kost je ook wel eens wat, maar dat betaalt zich op termijn altijd terug.”

 

Sterk span

Geert Linders en Bert van Asten werden in januari 2000 partner in de Expertwinkel van Karel Mennen. Bert over de begintijd: “Geert werkte al in Deurne, ik werkte in IJsselstein. We kenden elkaar al jaren als concullega’s. Wat mij destijds in positieve zin verrast heeft is het vertrouwen dat klanten in me hebben. Toen ik naar Deurne ging zijn veel klanten me gewoon achterna gekomen.” Bert vervolgt: “De eerste anderhalf jaar is Karel Mennen vennoot gebleven. Sinds 2004 runnen we de winkel samen. Geert is de spil in de winkel en verantwoordelijk voor de inkoop. Ik ontferm me over de technische dienst. We hebben de taken zo verdeeld, omdat het naar ons idee niet goed is om samen op dezelfde stoel te zitten. Het werkt perfect. Ik heb het overigens nooit alleen willen doen. Zo’n grote kar kun je toch het beste met vier handen trekken. Als je dat goed doet, komt het team vanzelf mee. Een geweldig team trouwens, met een fantastische inzet. Samen maken we de winkel sterk.”
 

Ouderwets goede service

Geert is het helemaal eens met zijn compagnon, maar benadrukt ook nog eens het belang van service. “Je ziet steeds meer dat winkels het repareren uitbesteden, wij niet. We hebben zo’n 30 tot 50 reparaties per dag. Bij ons kan alles. Als wij de afstandsbediening van een oud opaatje nog kunnen repareren voor 5 euro, dan doen we dat.” Op koopavond in Deurne is er niet alleen voor de verkopers werk aan de winkel. Ook de monteurs zijn gewoon tot 9 uur ’s avonds aanwezig. Geert: “Veel klanten vinden het prettig als ze na hun werk nog met een reparatie langs kunnen komen.” Zelf is Geert eveneens zoveel mogelijk op de winkelvloer te vinden. De klanten verwachten dat immers. “Goed, we zijn in de loop der jaren gegroeid van 5 naar 15 mede werkers. Dat neemt niet weg dat veel klanten toch voor jou komen, al is het maar om een praatje te maken. Je hebt ook een sociale functie.”

Gemoedelijkheid bewaken

Bert kijkt met weinig weemoed terug op vorig jaar. “2005 is een dramatisch jaar geweest voor de branche. Wij hebben het jaar gelukkig op index 100 af kunnen sluiten. Dit jaar zitten we alweer op een index van 117.” Voor het team van Expert Deurne is dit echter geen reden om achterover te leunen. “Het is sneller afgebroken dan opgebouwd”, roept Bert. “Je zult continu scherp moeten blijven op je service. Daarnaast waken we er hier voor dat de gemoedelijkheid in de winkel behouden blijft.” Geert haakt hier graag op in. “Klanten voelen aan of de sfeer tussen de medewerkers op de winkelvloer goed is. Heel belangrijk is ook de eerste indruk die een klant krijgt van een winkel. Als de verkopers ongeïnteresseerd achter de kassa hangen, en de andere kant opkijken, dan maakt dat natuurlijk geen goede indruk. Dat kan je een klant kosten.”
 

Verwachtingen overtreffen

Expert Deurne kan met de ruimte goed uit de voeten, maar heeft ook geen meters over. Toch zijn er geen uitbreidingsplannen. Bert: “Dat hoeft voor ons niet. Wij vinden dat de omzet per mÇ de verwachtingen moet overtreffen. Het liefst heb ik dat klanten op straat ver tellen dat het hier weer goed druk was. Dat heeft bij ons meer effect dan een lokale advertentie in de krant. Daarnaast moeten klanten het gevoel hebben dat we hier echt iets voor ze doen. Naast een gezellige winkel is dus ook een enthousiast team belangrijk.”
 

Laat ze maar vechten

Wat de concurrentie betreft lijkt Expert Deurne een unieke positie bedongen te hebben. Bert stellig: “Van internet en het Mediamarkt-verhaal hebben we niet echt last. En eigenlijk ook niet van de andere aanbieders hier in de regio. Wij zien het niet zitten om in hun strijd om de laagste prijs mee te gaan. Er is er altijd wel één die goedkoper is. Mensen die dat belangrijk vinden, moet je gewoon laten gaan. Die hou je toch niet. Bovendien voorkom ik liever dat één van mijn vaste klanten van een bekende hoort dat hij hetzelfde artikel hier uiteindelijk voor veel minder heeft gekocht. Alle klanten behan delen we hier gelijk.” Geert: “Daar ben ik het helemaal mee eens. Je moet je niet laten meeslepen door de prijzenoorlog. Winkels zijn vaak meer met elkaar bezig dan met de klant. En het moet precies andersom.”